0.00

Bio

Mariusz Bogdanowicz

kontrabasista, kompozytor, pedagog, publicysta, producent i wydawca ur. 29.06.1960 w Gdańsku, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Syn Leszka Bogdanowicza, kompozytora i aranżera muzyki jazzowej i rozrywkowej.

W latach 1978-81 grał w Big Bandzie GDAŃSK oraz w gdańskich combach jazzowych (Time Quartet).

Współtworzył słynny Heavy Metal Sextet (1982-84). Zespół zajął pierwsze miejsce zespołowe Jazz Juniors ‘82, Klucz do Kariery na Pomorskiej Jesieni Jazzowej ‘82, pierwsze miejsce na konkursie w Dunkierce ‘83 (Francja), drugie miejsce na konkursie Jazz Hoeilaart83 (Belgia).

W 1991r. sformował swój pierwszy zespół, Mariusz Bogdanowicz Quartet.
Zespół gra kompozycje leadera. Jest to muzyka o wyeksponowanej melodyce, dużej przestrzeni i silnym ładunku emocjonalnym. Pomimo, że obraca się w kręgu idiomu jazzowego, osadzona jest w kulturze europejskiej. Najnowszy program MBQ nosi tytuł SYNTONIA. Obok lidera grają w nim Adam Wendt – ts, ss; Miłosz Wośko / Paweł Tomaszewski – p, kb; Sebastian Frankiewicz – dr.

W 2012 powołał do życia swój nowy projekt pt. Przy Tobie, jego program to piosenki MB do tekstów m.in. Wojciecha Młynarskiego, Andrzeja Poniedzielskiego, Jana Wołka, Marka Gaszyńskiego, Justyny Holm, Wojciecha Ziembickiego i Marii Przybysz w wykonaniu wokalistek związanych z Wydziałem Artystycznym UMCS w Lublinie.

Autorskie plyty: Back to the Bass (1995), Confiteor Song (2001), Syntonia (2013), Przy Tobie – Mariusz Bogdanowicz – piosenki (2016).

WSPÓŁPRACA

Mariusz Bogdanowicz od ponad dwudziestu pięciu lat jest filarem formacji Włodzimierza Nahornego (Nahorny Trio, Nahorny Sextet, Śpiewnik Nahornego).

Współpracował z Ewą Bem, Lorą Szafran, Urszulą Dudziak, Edytą Geppert, Hanną Banaszak, Wojciechem Karolakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Andrzejem Jagodzińskim, Sławomirem Kulpowiczem, Andrzejem Kurylewiczem, Zbigniewem Preisnerem, Jarosławem Śmietaną, Wiesławem Pieregorólką, Jackiem Kaczmarskim, Markiem Bałatą, Krzysztofem Herdzinem, Davidem Gołoszczokinem, Sergieyem Davidovem  Richardem Rossem, Michelle Hendrix, Deborah Brown, Billem Molenhofem. Grał w spektaklu Kobieta z widokiem na taras Stanisława Tyma.

FESTIWALE

Występował m.in. na festiwalach: Jazz Jamboree ’83, ’99, ‘01, Umbria Jazz ‘84 (Włochy), Pori Jazz ‘87, ‘88 (Finlandia), Ingolstadter Jazztage ‘92 (Niemcy), Warsaw Summer Jazz Days ‘93, Gdynia Summer Jazz Days 94, Jazz nad Odrą ‘82, ’83, ‘88 ‘93, ‘94 i ’14, Festiwal Kultury Europy Środkowej ‘98 w Londynie, International Performing Arts Festival SHAPE 2000 w Belgii, Corso Polonia ‘03 w Rzymie, Edinburhg Jazz Festival ’03 (Szkocja), Shanghai Summer Music Festival ‘03 (Chiny), Kaunas Jazz ‘03 (Litwa), Nowa Polska ‘04 w Paryżu, Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach ’04, Leverkusener Jazztage ‘06 (Niemcy), Jazz.fr Festival ’14 w Zagrzebiu.

PUBLICYSTA

Zajmuje się również publicystyką. Przeprowadził wywiady m.in. z Włodzimierzem Nahornym, Wojciechem Karolakiem, Maciejem Sikałą, Piotrem Lemańskim, Krzysztofem Herdzinem i Jackiem Nidzielą-Meira (Jazz Forum). Pisze cykliczne felietony pt. Basista prawdę ci powie (Top Guitar). Prowadzi autorską audycją radiową Jazz dla ludzi (Radio JAZZ.fm), dawniej – Jazz Travels (2004-2014) 

PEDAGOG

Od 2006 prowadzi klasę kontrabasu, gitary basowej i zespoły instrumentalne na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, gdzie jest zatrudniony na stanowisku adiunkta.

W marcu 2012 Rada Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy nadała mu stopień doktora sztuki. Tytuł pracy doktorskiej: Wieloznaczeniowość i rola kontrabasu we współczesnym zespole jazzowym.

W 2005 roku odznaczony został medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

DZIAŁALNOŚĆ FONOGRAFICZNA

Jest producentem i właścicielem wydawnictwa Confiteor.

TWÓRCZOŚĆ

  • kilkadziesiąt utworów instrumentalnych 
  • piosenki do tekstów: Wojciecha Młynarskiego, Andrzeja Poniedzielskiego, Jana Wołka, Wojciecha Ziembickiego, Marka Gaszyńskiego, Marii Przybysz i Justyny Holm
  • muzyka do filmu Janusza Kijowskiego Maskarada
  • Impresje na harfę – utwór na harfę solo
  • muzyka teatralna:
    – Emigranci, Sławomir Mrożek; muzyka na żywo, solo na kontrabasie, premiera 23.01.2009, Provisorium, Kompania Teatr, Lublin
    – Idź w noc Margot, Michał Witkowski;  premiera 11.09.2010, Kompania Teatr, Lublin
    – Żyd, Artur Pałyga; muzyka na żywo, solo na kontrabasie, premiera 14.05.2012, Teatr Rampa, Warszawa
    – Być jak Frank Sinatra, Szymon Bogacz; kierownictwo muzyczne, premiera 07.01.2012, Teatr Rampa, Warszawa
    – Cudowna lampa Aladyna, Ilona Zgiet, premiera 31.05.2014, Teatr im. H. Ch. Andersena, Lublin

Muzyka Mariusza Bogdanowicza, jego gra na kontrabasie, ma swoje źródła również poza językiem jazzu. Niełatwo daje się zaszufladkować i ująć w stylistyczne ramy, jest ekspresyjna, czasem liryczna, powściągliwa i refleksyjna. Jest instrumentalistą posiadającym własne, oryginalne brzmienie.